Kundehistorie

Hvorfor valgte Intility Volte?

Fordi de endelig fant en energileverandør de hadde troen på, ifølge Intility-direktøren. Sjekk grunnene som førte til IT-gigantens valg, og les om hvorfor de ikke angrer på valget.

Lyn ikon med myke kanter

Erling Ruud i Intility er fornøyd med valget av leverandør. Foto: Intility, Andreas Larssen Karantzas

Intility er en ende-til-ende plattformtjeneste som brukes av mer enn 600 selskaper på tvers av 2000 lokasjoner i Norge og resten av verden.

Erling Ruud, Director of Property and Facility Management i Intility, forteller at de har bikket 500 ansatte, og de fleste jobber fra hovedkontoret i Schweigaardsgate i Oslo. Selskaper som Elvia, Scatec Solar og Norges Bank bruker Intility for sitt IT-miljø.

– Vi er stolte av å ha så mange fornøyde kunder på kundelisten. Tillit fra solide og anerkjente aktører motiverer oss til å utvikle plattformen videre, sier Ruud.

Volte er best match

– Intility bruker Volte. Hvorfor det?

– Fordi vi, i prosessen med å velge energileverandør, opplevde Volte som best match med oss og våre behov, svarer Ruud kontant.

Han utdyper:

– Det var tre ting som utløste jakten på ny leverandør. Den ene var at vi ville se om vi kunne finne noen som tilbyr bedre priser. Samtidig vokste bærekraftstanken i Intility.

– Og så ville vi håndtere forbruket vårt aktivt. Vi trenger kontroll, og gjennom det vi selv leverer til markedet vet vi hvor viktig det er med en god portalløsning og verktøy for å gi kunden innsikt i forbruk.

Nysgjerrig på Volte?

Volte kan tilby noen av markedets beste priser, en enkel faktura og løsninger som hjelper deg å bruke mindre energi på en smartere måte.

Trygg aktør i et vanskelig marked

Med pris, bærekraft og kontroll i tankene begynte Ruud å saumfare internett etter en leverandør – i det han omtaler som et vanskelig strømmarked. Han fant til slutt Volte, tok kontakt, og fikk tilbud om å bli pilotkunde.

Det gode inntrykket fra dag én har vedvart. Ruud forteller i en sak i Finansavisen at andre leverandører kom på banen i oppstartsfasen og pitsjet, og at det var supert. Da fikk de sammenligningsgrunnlag.

– Det burde kommet regler om transparens. Det krevde mye kapasitet for å prøve og forstå konkurrentenes avtaler. Hva sto mellom linjene?

– Volte var enkel å forstå, og i motsetning til konkurrentene gjorde de oss trygge. Vi føler oss trygge på at vi valgte det beste alternativet. Dessuten førte byttet av energileverandør til et kostnadskutt på en kvart million kroner i året, og et betydelig kutt i kraftforbruk, forteller Ruud.

Hovedkontoret i Schweigaards gate i Oslo. Foto: Intility, Andreas Larssen Karantzas

Topp tre energieffektiviserende tiltak

For ja, Intility har et årlig forbruk på godt over 1 000 000 kWt, bare på hovedkontoret i Schweigaards gate i Oslo. Kontoret ble nylig rehabilitert og utvidet med tre toppmoderne etasjer, stor kantine, dusjer, garderober og sykkelparkering. De gjorde også en rekke energieffektiviserende tiltak for å få kontroll på forbruket.

Blant tiltakene var:

  • Tilknytning til fjernvarme
  • Innføring av SD-anlegg (system som sentral driftskontroll) med nattsenking og aktiv styring av varme og ventilasjon
  • Smartstyring av lys på hele bygget – både tidsstyring og bevegelsessensorer


De ser også på å kunne tilpasse forbruket etter hvor mange ansatte som kommer på kontoret. Færre folk på jobb = mindre bruk av energi.

I tillegg har de tatt i bruk Voltes energiplattform for å organisere eiendommer og el-installasjoner på tvers av selskapene. Dette gir oversikt og innsikt i strømbruk på blant annet kontorbygg, elbilladere og firmahytter.

– Vi er i en tidlig fase, og med tiden blir det interessant å se forbruksmønster.

Å være samfunnsaktør forplikter

Intility er definert som en viktig samfunnsaktør, og det forplikter. Mange store kunder har bærekraftsmål som parametere i anbudsrunder, og skal de være en aktuell tilbyder må de levere – også på dette området.

– Det er fint å se at bærekraft blir stadig mer viktig. Og så er det heldigvis slik at det å tenke sunt og bærekraftig også sparer oss penger, avslutter Ruud.

Fordi strøm skal være enkelt.