Innsikt

Slik skaper UX-designeren hos Volte en førsteklasses kundeopplevelse

Det er spesielt én ting Iselin Wisnes tenker på når hun går i gang med et nytt UX-design.

Iselin Wisnes brenner for å by på unike brukeropplevelser med sine UX-design. Det kommer kundene i Volte til gode på flere måter enn en. Foto: Volte / Adobe Firefly

I en tid hvor energieffektivitet og kostnadsbevissthet blir stadig viktigere, har Volte tatt en stort skritt fremover ved å lansere sin mest intuitive portal noensinne.

Det nye dashboardet i EnergiHub setter brukervennlighet i førersetet og bidrar til en langt bedre brukeropplevelse enn tidligere.

Det byr også på enklere tilgang til informasjon som kan bidra til kostnadsbesparelser og reduksjon av bedriftens strømforbruk.

Sistnevnte blir stadig viktigere i et marked hvor kapasiteten i strømnettet nærmer seg sprengt. Derfor jobber Volte hele tiden med å gjøre kundene mer bevisst på strømforbruket sitt, og det hele begynner med en god oversikt.

Det er også tankegangen til UX-designer i Volte, Iselin Wisnes. Hun baserer alltid arbeidet sitt på ett viktig element.

1

Iselin har to store lidenskaper, nemlig hunder og UX. Komboen fungerer overraskende bra: – Å bruke en nettside skal være litt som å kose med en valp. Det skal knapt finnes noe bedre! sier hun. Foto: Privat

Basert på hvordan kunden tenker

Da Iselin gikk i gang med designjobben var hun klar på at brukervennlighet skulle stå helt sentralt i renoveringsarbeidet av portalen EnergiHub.

– Folk tenker ikke så mye over det, men et godt design handler mye om følelser – om empati og psykologi. Hva vil være en god opplevelse for brukeren? Hvordan kan mitt design gjøre deres liv enklere? sier hun.

Derfor gikk Iselin aller først i gang med å kartlegge kundenes behov. Hun avdekket hvilke ønsker og tanker de hadde, og satte seg deretter ned foran datamaskinen: 

– Ethvert redesign starter med god innsikt fra kunden, og det viktigste for meg er at vi lager noe som forbedrer brukeropplevelsen på best mulig måte. I Volte ønsker vi å gi brukerne den beste oversikten over energiforbruk og kostnader, men også førsteklasses oppfølging slik at de kan optimalisere forbruket sitt og redusere kostnadene sine, forteller hun og fortsetter: 

– Ett eksempel er å designe funksjoner som på en oversiktlig måte informerer kunden når den laveste spotpris-timen i inneværende døgn forekommer. Dette vil gjøre det enkelt for dem å tilpasse strømforbruket sitt deretter, sier hun.

2

Nye EnergiHub er skapt basert på tilbakemeldinger fra kundene, og lover en langt mer oversiktlig og brukervennlig opplevelse enn tidligere. Illustrasjon: Volte

Kombinerer kreativitet og teknologi

Iselin er egentlig utdannet som systemutvikler, men hun oppdaget raskt at det emosjonelle aspektet av teknologiutvikling tiltalte henne enda mer enn bare programmering og koding.

– Dette er et utrolig spennende yrke fordi ingen dager er like, og UX-rollen har blitt veldig omfattende, sier hun og fortsetter: 

– I denne jobben sitter du ikke bare stille foran en datamaskin fra 0800 til 1600 – du er faktisk rundt om i alle deler av organisasjonen og ute blant kundene for å avdekke behov og finne ut hvordan ting kan bli bedre. Dette var en sentral del av utviklingen av de nye innloggede løsningene til Volte – at vi skapte noe kundene faktisk vil ha.

Hun er også klar på at en god kundereise – altså øyeblikket en kunde fatter interesse for et produkt frem til de har anskaffet seg det, er helt avgjørende for hvorvidt en bedrift vil lykkes eller ei.

Her spiller UX en viktig rolle, forteller Iselin.

– De fleste bedrifter sitter på mye data som de ikke klarer å bruke godt nok. Min jobb er å bruke denne informasjonen til å skape den beste kundereisen mulig. Fornøyde kunder er tross alt hva god forretningsdrift handler om.

Dette er de nye funksjonene i EnergiHub:

– Ny spotprisoversikt som viser løpende priser time for time med prognoser

– Strømforbruk og kostnader så langt i inneværende måned

– Årssammenligning av strømforbruket til bedriften

Samtidig fortsetter utviklingen av innovative tjenester som skal forenkle energihverdagen til bedriftene ytterligere. Eksempler er videreutviklingen av EnergiHub sin API-løsning, utvikling av kostnadssplitt og utfyllende månedsrapporter, for å nevne noen.

Du finner en full oversikt over alle tjenestene Volte tilbyr sine bedriftskunder i vår EnergiHub-oversikt.

Blant markedets beste strømavtaler

Spotpris eller fastpris? Uansett hvilken avtale du velger er det ingen skjulte påslag eller gebyrer, og en superenkel faktura.

Fordi strøm skal være enkelt.