Innsikt

Slik sjekker du om bedriften har en god strømavtale

Alt som er gjemt med liten skrift i avtalen kan by på ubehagelige overraskelser.

Skjønner du alt som står med liten skrift i avtalevilkårene? Illustrasjon: Volte

Strømbransjen har ikke det beste ryktet – og med god grunn. Det kan være utfordrende å forstå hva som faktisk inngår i leverandørens avtalevilkår.

Betaler dere for eksempel for mye i unødvendige avgifter, eller har avtalen deres skjulte påslag?Dette er grepene du bør ta for å sikre at bedriften deres har en god strømavtale.

Grep nummer

1

Har du skjulte påslag? Sjekk vilkårene 🔍

Ta en ekstra god titt på vilkårene – spesielt alt som er skrevet med liten skrift. Hvilke avgifter og gebyrer er det som kommer i tillegg til det gode tilbudet dere har mottatt?

Ta elsertifikatene, for eksempel. Dette er en avgift som strømleverandørene er lovpålagt å fakturere kundene sine for, og den skal dekke utbygging av grønn og fornybar kraftproduksjon. Kostnaden for et slikt sertifikat er ca 0,02 øre/kWt.

Vi ser derimot i våre fakturaanalyser at noen strømleverandører fakturerer opptil 5 øre/kWt for elsertifikatene! Dette tjener de grovt på.

Hos Volte er elsertifikatene alltid inkludert i påslaget – uten tillegg 👍🏻
Vi kan også hjelpe deg avdekke om du har skjulte påslag

La oss sjekke avtalen din

I tillegg til vilkårene må du ta en titt på hva slags eventuelle tilleggstjenester bedriften faktureres for. Trenger dere alle sammen, og gir dem dere noen som helst verdi, egentlig?

Grep nummer

2

Se etter unødvendige tilleggstjenester på fakturaen 💸

Strømselgere kan godt finne på å dytte dyre tilleggstjenester man ikke trenger på kundene sine. Samlet sett kan disse tilleggstjenestene utgjøre store beløp i året.

Ikke kjøp en tjeneste bare fordi en strømselger mener dere trenger det, men finn ut om tjenesten faktisk gir bedriften en verdi.

Eksempler på slike tjenester er:

✔️ "Grønt påslag" eller "grønt valg" – selv om bedriften allerede har kjøpt opprinnelsesgarantier

✔️ "Identitetstyveri rådgivning" – har bedriften noe som dette fra før, og er det egentlig nødvendig?

✔️ Trygghetsforsikring – om du skulle miste jobben. (Igjen, trenger bedriften dette?)

✔️ Og mer

Forbrukerrådet nedringes av fortvilte kunder som føler de har blitt lurt av strømselgere og som derfor har kjøpt unødvendige tilleggstjenester. Lurer du på om din bedrift er en av dem?

Fordi strøm skal være enkelt.