Innsikt

– Det er skremmende å se hvor mange bedrifter som blir utnyttet hver eneste dag

Energirådgiver Tony Peroni har jobbet i energibransjen i over et tiår. Han har en klar anbefaling til bedrifter som tror at lojalitet til strømleverandørene lønner seg.

Tony har jobbet med energirådgivning i en årrekke. Han er bekymret over praksisen han til daglig ser i strømbransjen for bedrifter. Foto: Volte

I strømbransjen er det få leverandører som bryr seg om at norske bedrifter betaler for mye på strømregningene sine.

En av grunnene til dette at mange strømleverandører med viten og vilje overfakturerer kundene sine.

Siden 2019 har energiteknologiselskapet Volte utført flere tusen fakturaanalyser for norske bedrifter som lurer på om de betaler unødvendig mye på strømregningen, og tallene tegner et dystert bilde.

I hele 9 av 10 analyser avdekkes det skjulte påslag og unødvendige tilleggsavgifter – beløp som utgjør en betydelig inntektskilde for strømleverandørene.

Dette er en praksis energirådgiver Tony Peroni vil bli kvitt.

– I denne bransjen er det svært få seriøse selskaper jeg ville jobbet for, og veldig få som faktisk har dedikert seg til et felles mål om å få til endringer i bransjen. Volte har er en helt nytenkende måte å drive et strømselskap på, forteller Tony og fortsetter:  

– Det har også blitt vanskeligere å forstå seg på alle elementer på en strømregning. Med skjulte påslag er ikke kundene klar over at de ofte blir ført bak lyset.

1

Sammen med teamet hos Volte utfører Tony fakturaanalyser som avdekker kreative faktureringsmetoder hos en rekke strømleverandører. Foto: Volte

Vil rydde opp i strømmarkedet

Utfordringen for norske strømkunder har lenge vært å kunne få et godt svar på om man betaler en rettferdig pris eller ikke.

Som Tony sier er det mange elementer i en strømregning - noen av dem uforståelige for folk flest, og dette vet strømselskapene å bruke til sin fordel.  

Dette er også hemmeligheten bak hvordan norske bedrifter utnyttes hver eneste dag.  

– Etter å ha sett så mange eksempler på uredelighet i bransjen, ville jeg inn i et selskap som aktivt motarbeider dette. Samtidig tror jeg flere og flere bedrifter begynner å våkne opp. Derfor tror jeg tiden er inne for å utfordre hele bransjen med en ærlig forretningsmodell, slik den Volte benytter seg av, forteller Tony.  

For i en bransje hvor skjulte påslag og uforståelige avtalevilkår regjerer, skiller Volte seg ut med blant annet markedets enkleste faktura og ingen skjulte påslag.

Denne måten å drive strømselskap på harmonerte med to av landets største nettoperatører, Hafslund og Eviny.

Derfor gikk de tidlig inn på eiersiden i Volte og støttet selskapets videre utvikling av strømbesparende teknologi.

– Volte har den råeste og mest brukervennlige teknologien. Dette i kombinasjon med de mest konkurransedyktige vilkårene på strømavtaler i bedriftsmarkedet gjør at vi sparer norske selskaper for enorme summer hvert eneste år, sier Tony.

2

Som ny salgssjef i Volte har Tony Peroni klare ambisjoner om å rydde opp i en bransje hvor det har vært Ville Vesten-tilstander i lang tid. Foto: Volte

Klar anbefaling til norske bedrifter

Som avdekket viser det seg at 9 av 10 strømavtaler inneholder unødvendige tilleggskostnader, og listen er lang over alle elementene i en strømregning som leverandør bruker for å gjemme bort påslag.

Enkelte eksempler er hva som går innunder opprinnelsesgarantier, elsertifikater, rentekostnader, regulerkraftkostnader, gebyrer og handels- og kredittkostnader.

– Det er få strømleverandører som faktisk viser alle elementer i en strømregning, og vi ser veldig ofte tilfeller hvor alle kostnader er bakt inn som én fakturalinje, for eksempel "din strømpris", forteller Tony.

Han tror de fleste strømleverandører slipper unna med praksisen fordi norske bedrifter enten ikke tenker så mye over alle fakturalinjene, eller fordi de føler at lojalitet lønner seg.

Det kan derimot være enorme summer å spare på å være årvåken.

Derfor kommer Tony med en klar oppfordring til samtlige selskaper: 

– Min erfaring er at det dessverre viser seg at lojalitet til leverandør gang på gang straffer seg, og min klare anbefaling er derfor at man jevnlig bør kontrollere bedriftens fakturerte strømkostnader mot avtalte betingelser, avslutter han.

Lurer du på om du har en god strømavtale?

Vi sjekker for deg – helt kostnadsfritt og uten forpliktelser. En av våre rådgivere kontakter deg og hjelper deg med å finne ut om du betaler for skjulte påslag og unødvendige avgifter. Trykk på knappen under for å komme i gang.

Fordi strøm skal være enkelt.