INNSIKT

Fakturaanalyse avslører strømleverandørene

Stadig flere strømleverandører går ut med åpne priser som en ny måte å selge strøm til bedrifter på, men kunder opplever fremdeles at sluttsummen på fakturaen ikke gjenspeiler det de har bestilt. Volte sine fakturaanalyser viser oppsiktsvekkende resultater.

Lyn ikon med myke kanter
Picture of two hands going through invoices on papers on a black table

Resultatene fra fakturaanalysene til Volte viser at de aller fleste bedrifter bør sjekke hver eneste linje på strømfakturaen nøye. Foto: Dimitri Karastelev / Unsplash.

Da bransjenettstedet Europower skrev om den nye formen for å selge strøm til bedrifter (betalingsmur), trakk de frem Volte som et av de første selskapene som tilbød spotprisavtaler med åpne vilkår.

– Volte var tidlig ute med å tilby spotprisavtaler med åpne priser, fordi transparens er viktig for oss i alt vi gjør mot kundene våre. Det er viktig at sluttsummen på fakturaen faktisk gjenspeiler prisen på nettsiden vår, forteller daglig leder i Volte, Simen Armond.

Selv om flere strømleverandører har kommet etter og forsøker å levere tilsvarende vilkår, opplever mange kunder som har tatt kontakt med Volte at sluttsummen ikke stemmer overens med prisen de har blitt forespeilet.

Resultatene fra Volte sine fakturaanalyser viser nemlig at de aller fleste bedrifter ennå betaler unødvendig mye i gebyrer og påslag – ofte uten at de er klar over det.

Ønsker du å ta en prat med oss?

Legg igjen nummeret så ringer vi deg så fort vi kan.

Navn:

Telefonnummer:

Organisasjonsnavn:

Hva gjelder det?

Valgfri beskjed:

Takk! Vi tar kontakt med deg iløpet av kort tid.
Her gikk noe gale. Prøv å legg inn kontaktopplysningene på nytt.
Bilde av Erling Ruud fra Intility i et kontorlandskap.

IT-selskapet Intility er en av bedriftene som tok fakturaanalysen fra Volte. Det førte til at de nå sparer rundt 250 000 kroner årlig i strømutgifter. Foto: Intility.

9 av 10 bedrifter betaler for mye

Skjulte påslag og unødvendige gebyrer hoper seg fort opp til å bli store beløp, og hele 9 av 10 bedrifter som tar fakturaanalysen til Volte oppdager at de betaler for mye.

– Gjennom fakturaanalysen vår har vi de siste årene sett en rekke tilfeller på avtaler fra de aller fleste leverandører hvor det kunden tror de betaler, ikke er det samme som det de faktisk betaler, forteller Simen Armond og legger til at han har sett mye kreativ fakturering: 

– Vi ser til stadighet unødvendige tilleggstjenester, for eksempel ekstra påslag for "grønt valg" selv om kunden allerede har kjøpt opprinnelsesgarantier, sier han.

Armond mener at strømsalgbransjen fortjener ryktet som en cowboy-bransje, og oppfordrer alle bedrifter til å sjekke samtlige linjer på strømregningen.

Ønsker du å ta en prat med oss?

Legg igjen nummeret så ringer vi deg så fort vi kan.

Navn:

Telefonnummer:

Organisasjonsnavn:

Hva gjelder det?

Valgfri beskjed:

Takk! Vi tar kontakt med deg iløpet av kort tid.
Her gikk noe gale. Prøv å legg inn kontaktopplysningene på nytt.

Nysgjerrig på Volte?

Volte kan tilby noen av markedets beste priser, en enkel faktura og løsninger som hjelper deg å bruke mindre energi på en smartere måte.

Sparer en kvart million i året

– Det er ville vesten blant strømleverandører, fortalte Erling Ruud, leder for eiendoms- og fasilitetsforvaltning i IT-selskapet Intility til Finansavisen tidligere i 2023.

Han hadde vært på jakt etter bedre pris og kontroll over strømforbruket, og endte opp med å bli pilotkunde hos Volte i forbindelse med lanseringen av gratis fakturaanalyse.

– Volte var enkel å forstå, og i motsetning til konkurrentene gjorde de oss trygge. Dessuten førte byttet av energileverandør til et kostnadskutt på en kvart million kroner i året, og et betydelig kutt i kraftforbruk, sier Ruud.

Dette viser at det kan være store beløp å spare ved å ta en grundig sjekk av strømfakturaen.

Ønsker du å ta en prat med oss?

Legg igjen nummeret så ringer vi deg så fort vi kan.

Navn:

Telefonnummer:

Organisasjonsnavn:

Hva gjelder det?

Valgfri beskjed:

Takk! Vi tar kontakt med deg iløpet av kort tid.
Her gikk noe gale. Prøv å legg inn kontaktopplysningene på nytt.

Fordi strøm skal være enkelt.